Like?:)

joi, 27 mai 2010

Schimb confort urban pe libertate rurală (27). Răsădiri, colecţia primăvară-vară 2010

Am fost cu domnul şi stăpânul meu în piaţa mare şi-am văzut răsaduri! Toate colorate în verde, făţoase, ţanţoşe şi misterioase, cum să te poţi abţine?! Am întrebat ce e una, ce e alta (privirile vânzătorilor erau delicioase la faza asta), apoi cum se plantează, cum se îngrijesc (privirile deveneau tulburi, nedumerite şi un pic extraterestre, lucru amuzant de altfel) şi după o şedinţă a familiei restrânse am hotărât: eu – cumpărăm ardei varză busuioc cimbru. Răzvan: nu cumpărăm vinete şi nici roşii c-ai pus o mulţime şi nici varză. Am pus roşii, ce-i drept, ne-a trimis tanti Neta două recipiente cu plăntuţe, din care am plantat doar jumătate, pe celelalte „le las să mai crească” (adică m-am plictisit, ce atâtea roşii, mai trebuie plantat şi altceva, în alt mod). Cele din piaţă erau oricum de zece ori mai mari decât amărăciunile puse de mine. Vinete însă nu pusesem, dar a auzit undeva domnul meu că trebuie drăgălite zdravăn şi n-am mai luat răsaduri; la varză însă nu m-am abţinut..
Am adus plăntuţele acasă, am amenajat pământul (mai mult Răzvan, că sapa continuă să mă urască) şi am pus:
* 10 buc varză sinucigaşă (nu văd alt motiv pentru care să fi ajuns pe mâinile mele, cred că i-a fost frică de iadul veşnic şi-atunci a zis să se sinucidă cu mâna mea) – încă mai trăieşte, seară de seară o resuscitez cu apă, vedem cât rezistă, că una lume spune că-i o plantă rezistentă.
* ardei de mai multe mărci: gras, capia, gogoşar şi iute, 4x10 buc.
- Şi cum le deosebesc?, o întreb eu pe tanti vânzătoarea.
- După frunze!
Îmi venea s-o întreb: „Pe bune? Tu faci diferenţa între un inkjet din 96 şi un multifunction laser? Sau între un mp3 la 32 şi unul la 256?”
Aşa că am făcut diferenţa după… ambalaj, erau strânse ager în nişte reclame de Real, adică le-am plantat pe principiul: grupate, fetiţele, grupate. Nu-s deloc sigură că n-am grupat ardeiul iute în mijlocul celorlalţi, vedem când şi dacă vor comite ceva cât de spicy vor fi. Deocamdată unii sunt viguroşi şi chipeşi, alţii mai anemici şi palizi, în funcţie de circuitul simultan al motanilor negri în natură.
* 10 buc cimbru, asta din vinovăţie. Am pus eu prin primăvară undeva în grădină seminţe de cimbru. Presupun acum unde, dar n-aş putea băga mâna în foc. Acolo au ieşit nişte plăntuţe care semănau a buruieni şi le-am smuls. Majoritatea plantelor folositoare omului pe care le-am pus au fost aşezate „pe rânduri”, numai că la un moment dat m-am plictisit de atâtea linii drepte şi-am simţit nevoia unor curbe duioase, aşa că am început să pun seminţele în forma unui semn de întrebare, am făcut spirale… În ăste cazuri n-a mai mers principiul logic „plantele utile sunt acelea care sunt pe-o linie şi-s mai multe de acelaşi fel”. Cred că la fel am făcut şi cu oregano-ul. Sau oregano n-am pus, e în plicurile întrate într-o falie spaţială? Cine ştie?!... Şi cum mă plimbam eu încântată printre tarabele din piaţa mare, vup! Văd răsad de cimbru pe care îl şi recunosc! Minune!, îmi zic şi brusc îmi revine vinovăţia de care uitasem. Aşa că am cumpărat şi cimbru. Stă ţanţoş unde l-am plantat şi nu dă semne de deces prematur.
* 10 buc busuioc. Am pus şi seminţe, dar n-a ieşit nimic. Fie au fost ele ticăloase, fie le-am pus eu unde curge burlanul, fapt care le-a determinat să mă sfideze. Acum răsadurile sunt frumoase, în vecinătatea leuşteanului.
Îmi plac mai mult răsadurile decât seminţele, sunt mai spectaculoase: le pui unde-ţi tună şi acolo rămân, nu trebuie să aştepţi jde mii de ani până apar, timp în care uiţi ce-ai plantat. Dar se pare că sezonul de plantare răsaduri s-a cam închis, următorul se deschide la anul. Dar nu-i nimic, până atunci vine colecţia de toamnă, cu seminţe vesele şi zglobii…

14 comentarii:

ajnanina spunea...

Simona, asta e o colectie superba, care-ti creste sub ochi...
si-si schimba singura culorile dupa temperatura...
si-si pune si scoate gulerele de blana neagra in toate clipele cand gulerele se plimba pe acolo, ca sa se reimprospateze pentru tandretea umana...

simf spunea...

gulere de blana neagra, de iarba verde, taman bune de impodobit gradina.

EmaPirciu spunea...

Vreau si eu sa vin la strans de buruieni de printre ele...

simf spunea...

Cu mare drag, Ema! Ia-o si pe Raluca cu domnul ei. Si pe Alin, pe Florinel...

Geocer spunea...

Si eu am plantat : rosii, varza, conopida, ardei gogosar si ardei iute, atat romanesc cat si bulgaresc.

simf spunea...

@Geocer, ale tale nu-s sinucigase?

vic spunea...

busuiocul e de 2 feluri: verde si rosu.

cel rosu e special, merge bine la brinzeturi si paste.
eu cresc si verde si rosu pe balcon.

e bine sa-ti faci straturi cu plante aromate: busuioc verde/rosu, cimbru,
menta [izma], rozmarin [dar nu frumosul rozmarin-kreisler]...
iti dau placeri neobisnuite, cind le smotocesti cu udatul, te inunda cu arome divine.

cumpara rasaduri.

simf spunea...

@vic, nu stiam ca exista busuioc rosu. cum arata?
busuioc cimbru menta avem, cresonul si leusteanul sunt si ele aromate, rozmarinul n-a iesit, la fel si maghiranul, si nici rasaduri n-am vazut, dar voi cauta special. iubesc plantele aromate, mai ales cand le ud, dupa o zi torida.

Leo spunea...

Ce fericire ca aveti unde sa le plantati ! Asteptam poze cu rezultatele, hehe ! :P

vic spunea...

busuiocul rosu e la fel cu cel verde, doar ca are frunzele grena, rosu-inchis, florile rosietice, si e mai pitic.

dar are un ceva deosebit, e mult mai placut.

mai exista si busuioc albastru, dar nu stiu daca e de cultura, e foarte delicat.

am vazut ieri si pelin, dar nu se poate chema rasad ca era ditamai planta cu ditamai radacina.
imi place intre prosoape si cearsafuri.

mitza e capitan peste toate.

vic spunea...

uite ce-ti recomand eu:
weigela bush

exista sub multe forme si culori si nu necesita mare ingrijire, infloreste din mai-iulie, si nu costa foarte scump.

tin minte ca in jurul rimnicu vilcea este un sat care are o firma cu plante de tot felul, si acolo am vazut. dar se gaseste pe la toti furnizorii de plante.

Anonim spunea...

Esti super-dulce, Monica, poti sa ii arati si sosului tau ce scriu aici.
Am ras copios, pe infundate, ca doarme gasca.
Dar vezi, ardeii iuti nu se corcesc sa iasa gogosari, dar invers... ai grija. Prima ciorba la socri cu asa gogosari era facuta si numai eu stiu cum am mancat-o. Am mancat-o, era PRIMA! Vai de steaua mea...
Mai scrie!
A, am sarit comentariul la aia cu Miruna sensibila - curge emotia din postul ala ca ceasurile lui Dali, ca sa fiu precis si cult. Nu ca m-ai facut, spre final, personaj, desi asta a dat, recunosti, un plus de valoare!...

Anonim spunea...

E mai mult decât mişto evazionismul ăsta ... fiscal. Dă-i în mă-sa, tot aşa.

M.R.

simf spunea...

@vic, o sa mai caut busuioc rosu. weigela bush pare o minune, am notat.
@Leo, vor veni si poze intr-o zi.
@Mircea, tu oricum esti un personaj, nu trebuie sa te fac eu; si modest.... :). O sa-ti povestesc cum au iesit ardeii, daca vor iesi. Oricum, vor fi minunati, ca-s ai nostri si sunt varianta 1.1.
@M.R. - asa sa fiee....:)

:-D