Like?:)

joi, 13 ianuarie 2011

Schimb confort urban pe libertate rurală (89). Ce învaţă omul, empiric

* Când locuiam noi în apartamentul-de-oraş credeam că „foc în sobă” se face ca la cabana din creieri de munte, unde bagi lemne des şi temperatura scade repede. Chiar şi cu asemenea perspective, tot m-a încântat ideea de foc viu şi n-am ezitat o clipă când a fost să cumpărăm casa. Mă gândeam că până punem centrală va trebui să ne trezim noaptea ca să băgăm lemne în foc, că vom ajunge acasă după-amiaza şi va fi ca într-un frigider (un motiv pentru care mi-am dorit soba metalică a fost că se încălzeşte rapid), dar mi-am asumat disconfortul. Mare mi-a fost bucuria când am constatat că e de-ajuns să facem focul în dormitor seara pe la 7, să urcăm temperatura în 22-23 de grade, de la 18-20 câte sunt rămase de la focul serii precedente. Iarna trecută doar m-am bucurat, acum am înţeles şi de ce sunt aste diferenţe: casa e zidită şi tencuită, cabana – din bârne de lemn şi toţi pereţii îi sunt exteriori; sobele noastre sunt din teracotă şi radiază multă vreme căldura, la cabană erau sobe zidite, cu plită, care se răceau rapid; noi ardem lemn de esenţă tare (fag, stejar), cu putere calorică mare, la cabană doar brad era în preajmă, care arde spectaculos, dar nu face jar; nu în ultimul rând, diferenţele de temperatură generate de altitudine. Şi m-am prins eu singură de toate astea.
* Până în Revelion a trecut pe la noi şi recensământul agricol, dar a venit cam degeaba, că alte date decât ce aveau ei în scripte nu prea le-am putut oferi. Pe ei îi interesau cabaline bovine ovine caprine porcine şi alte „ine”. Nu li se par relevante nici canidele, nici felinele, fapt discriminatoriu cred eu, că nu ne putem lăuda şi noi cu nimic în astă privinţă. A zâmbit tanti când i-am spus câte găini şi cocoşi avem, pe pomi nu i-a considerat „livadă” ci răzleţi, iar când a auzit pe ce suprafaţă de teren facem noi grădinărie a zis că n-are căsuţe să treacă aşa de puţin. Una peste alta, discuţia mi s-a părut amuzantă, tanti – lejer hazlie („trecem numele soţului, doamnă, că suntem la sat, aici nevasta nu se pune decât lângă vaci, găini, prin curte acolo”) şi am avut un straniu şi plăcut sentiment de proprietate. A colţului de Rai.

6 comentarii:

Daiana spunea...

EEEh , asa nu se mai poate , am si zis azi , chiar de dimineata la prima ora cand am vazut gainile lu' nea Marin (vreo treizeci de grasane roscate , pestrite albe si alte culori plus vreo 8-9 cucosi din vara trecuta cam atat am putut numara la foc automat ) ca la primavara closca scrie pe fruntea mea. Tanti Maria saraca de vreo trei ani ma imbie sa-mi dea o closca da' eu o tot aman , stai ca n-am curtea gata , stai ca n-am cotet , stai c-a trecut vara... Dar am atata loc incatcred c-o sa-mi iau si niste boboci de rata. Asta vara ea avea peste 100 de pasari (gaste , curcani si gaini). Cand il intrebam pe nea' Marin de numarul lor nu stia nici el cate are - zicea nu stiu tataie ca am scos vreo sutacincizeci , le-a mai mancat uliu , le-a mai saltat vulpea da... sunt destule pentru toti. :)In plus el are si-o vaca , are un lapte (iti dai seama ca el nu-i da cine stie ce nutreturi combinate - paste pe camp cat e ziua de mare ) gras , gustos , dulce , o minunatie. Numai de l-ar tine Dumnezeu sanatos ca n-am mai baut lapte de cumparat de cand ne-am mutat aici. La doua zile , ma asteapta sticla de doi litri la poarta , cald , proaspat muls... Oare sa-mi iau si o vaca ? Da nu stiu sa le mulg... :(

simf spunea...

@Daiana - eu as opta, pentru inceput, cu puicute, gaini adulte, nu cu puisori si closca. cer atentie la intervale regulate, si cum presupun ca nu esti mereu acasa...
ideea cu vaca mi se pare ok, si opertiunea muls se invata, dar ramane valabila faza cu timpul liber.
oricum, din experienta iti spun ca nu-i greu sa "cresti" gaini. doar mancare si apa sa aiba, ca in rest se descurca singure.

vic spunea...

recensamintul ti-a revelat cu claritate: iti trebuie vaca.
mda, chiar asa, vezi ca este o rasa cu par cret pe urechi, cap si git si foarte frumoase, mi se pare din olanda.

ia sa vezi cum dupa aia toti din sat iti zic ei prima data buna ziua, ca or sa inteleaga ca v-ati asezat. si sunteti si voi oameni :-)

basca veselie pe motanime si cuti.

simf spunea...

@vic, tind sa cred ca daca ne-am lua vaca s-ar uita vecinii la noi ca la extraterstrii, vecinii nostri sunt veniti si ei de la oras.

daiana spunea...

sis , pan'la urma cu timpul n-ar fi o problema , Madalin inca e in medical si cred ca niste pui (fara closca) nu i-ar strica la moral. Kimi deja e baiatul pe care nu l-a avut niciodata deci niste puisori acolo si perspectiva unor ciorbe zdravene ar fi foarte tentanta pentru el. Partea cea mai dificila e adapostul pentru ele avand in vedere ca pe aici umbla vulpile lejer iar pe de alta parte "Rexus Maximus" s-a spurcat pe cand era mic la gainile lu soacra-mea si n-as baga mana-n foc pentru el. Da' parca niste ratuste n-ar fi de lepadat , alea n-au nevoie decat de balaceala. :)

ba_laura spunea...

un cunascotar zicea ca cel mai bun lemn de ars pt.incalzire este cel de radacina de padure, putin putreda, pt ca arde foarte lent, si pastreaza o caldura constanta.
n-am apucat sa verific, ca eu cu centrala pe gaz depind de teava galbena...

:-D