Like?:)

marți, 23 iunie 2015

Raport grădinăresc după solstiţiu

* Despre ploaie: a plouat parţial color pe 10 iunie, suficient cât să nu mai fie nevoie să ud răsadurile mutate, dar prea puţin pentru nevoile pământului, apoi responsabil pe 17 seara – au râs fericite plantele – şi aşa cum trebuia pe 21, că doar a fost şi solstiţiul, prilej cu care am tremurat subţire şi ne-am îmbrăcat bine.
* Am fost la sor'mea M. la casă; cu toate că-n linie dreaptă nu-s mai mult de 10-15 km, toate vegetalele ei sunt cam cu o lună înaintea celor de la noi – face agricultură clasică, cu săpat şi fără mulcire -, fapt care m-a ofticat parţial, ca de obicei; mi-a dat răsaduri de gulie şi de praz, pe care le-am plantat pe ploaie.
* În grădină experimentăm pet-uri de 2,5 l puse la roşii întru udare eficientă, defoliez constant limba mielului şi pun frunzele ca mulci, în stratul lasagna, printre cepe roşii, cresc nestingherite tufănele (în iarnă am pus plantele tăiate pe post de protecţie acolo).
* Au înflorit crăiţe, regina nopţii şi ardei iuţi, roşiile, dovleceii, castraveții şi tomatillos-urile deja leagă rod, cele două cuiburi de pepene galben se pare că o duc cam bine, mărarului nu-i place căldura şi ce-am semănat acum vreo lună nu vrea să răsară.
* Am pus seminţe pentru castraveţii de toamnă, două fire din gogoşari sunt de fapt vinete, am stropit cu ceai de coji de citrice ardeii – oriunde i-aş planta îi mănâncă oareşce dihănii şi le dantelează frunzele – şi noaptea, cum e şi firesc, a plouat responsabil.
* La capitolul victime colaterale în războiul motocoasă-vegetale anul acesta au picat floarea-soarelui (au scăpat 9 plante din peste 30), măcrişul şi hreanul, domnul meu încearcă să inventeze proptele pentru prunii care amenință să se rupă din cauza rodului generos.
* Vişinele sunt mici, cam cât cireşele amare, lipsa apei le-a făcut să rămână subnutrite, la fel şi urmele fine de coacăze roşii şi zmeura, am pus la uscat flori de gălbenele, frunze de limba mielului şi petale de trandafir de dulceaţă, ovăzul se avântă iarăși vertical, volbura – generoasă, în mare parte orizontal.
* Ce nu (mai) cultivăm: cartofi – ocupă în mod nejustificat locul pentru roşii şi ardei -, ţelină de rădăcină – creşte cât nuca, nu, mulţumesc -, ridichi de lună – nu le mănâncă nimeni -, rucola, andive, dovleci – nu-i nimeni din casă fan; nu gladiole, dalii şi alte flori cu bulbi - nu-s dispusă să intru slugă la ele.

11 comentarii:

Gradinarit anotimp cu anotimp spunea...

Buna dimineata. Bag seama gradinaritul e in toi eu am cam fost vaduvit in acest an de gradina si-i duc dorul, cine stie, poate la anu o sa reluam activitatile sa revenim la normal.Sa aveti parte de roade gustoase si sa va bucurati sanatosi de ele.

Promotia 2023 spunea...

M-am prapadit de ras citindu-ti raportul. Cum vine asta doua fire de gogosari sunt de fapt vinete :))).
Si eu cam dau cu invidia cand vad plantele altora pline de roade si ale mele au doar frunze, dar ma consolez gandindu-ma ca ale lor vor fi epuizate prin septemebrie cand ale mele vor fi doldora de ciorchini! :)))

simf spunea...

@Vasile - sanatate sa fie, ca se rezolva toate. si mare :)

@oana - the olteanul prietenul meu, cel de la care cumpar rasaduri si rosii, cartofi si alte legume, el e artizanul, i-am cerut 14 fire de gogosar si mi-a dat 18 + 2 de vinete. si n-am vazut :) e fain sa te gandesti ca-n septembrie-octombrie tu o sa ai rod bogat, iar vecinii nu, dar ce te faci cand fix in septembrie dau friguri ce-ti strica planurile (am patit-o acum vreo 2 ani)

Promotia 2023 spunea...

Ma amagesc si eu Simona, ce pot sa fac? sa le iau la bataie sa rodeasca? :)))

simf spunea...

@oana, a, nu, cum sa bati minune de plantute? :) eu nu ma mai pot amagi asa, daaaar asta nu ma impiedica sa sper :)

cristina spunea...

auzi? dar limba mielului asta la ce e buna, de-o usuci? :))) (am pus si eu anul asta, dar pentru ca-mi plac florile. am mancat si salata din ea, dar n-am apucat sa citesc la ce e buna)

simf spunea...

@cristina - e superbingo la multe, am citit eu, dar am uitat :) in principiu, am uscat frunze sa experimentez ceaiul - cica iarna e delicios, cu o usoara tenta de castravete - si sa presar pe carnuri diverse si parca in maioneza, poate imi amintesc sa caut atunci cum :)

ciumafaiul de toamna spunea...

da' limba asta mielului nu-i tataneasa???

simf spunea...

@ciumafai... - nu, sunt diferite, limba mielului e borago officinalis.

cristina spunea...

am citit eu ieri la ce e buna limba mielului. o astept la anu' cand o sa fie invaziva ca s-o usuc, anul asta am cam mancat-o verde ...
da, e buna rau la multe, asa e. o minunatie de planta si ia uite cum n-am avut-o eu pana acum ...

simf spunea...

@cristina - anul viitor vei spune si ia uite ce bine era cand n-aveam limba mielului :) din 4 plante anul trecut acum am si curtea, si gradina invadate, am smuls sute de plante si inca o fac :)

:-D