Like?:)

miercuri, 16 octombrie 2024

Octombrie, mai la mijloc

 # Anul agricol. A fost dezastruos, caniculă, secetă, toată vara am udat plante perene ca să nu moară; am avut belșug de ploșnițe puturoase (e drept c-am văzut și câteva călugărițe), de boli și de dăunători. Legume - pas, fructe puține, mici și deshidratate, trandafirii, cu flori meschine, supărați și plini de fungi, au reînceput de vreo două săptămâni să înflorească. E prima vară în care apa din puț a scăzut dramatic (l-am și denisipat), iar opririle apei de la rețea au fost frecvente.

# Recolte. Ierburi aromatice, usturoi și ceapă de bulbili, plante pentru ceai, fructe de amelanchier, de lonicera, cireșe, vișine, urme fine de zmeura și mure – cam asta a fost recolta. Mai avem ceva mere neculese, probabil le vom mânca din pom, struguri vulgari, nuci și gutui pe care nu le mănâncă nimeni. A reapărut știrul roșu pe care-l credeam pierdut, iar ca noutate: au intrat pe rod poncirusul, piperii de Sichuan și coacăzii aurii, iar lophantușii s-au făcut tufe generoase.

# Animale. Câinii au suferit rău de căldură, cei mari sunt plini de pâsle, de smocuri și îmbătrânesc vizibil, Pepsi e ubicuă și harnic evadatoare din curte – sapă pe unde poate pe sub garduri. Pisicile sunt și ele bine, Mașa – sucită și intolerantă, se simte că are 13 ani, Frida – oportunistă și misecuvinistă, acum – fericită că socializează cu o fetiță de 10 ani, Gizmo, încă bleg, îl bate motanul blond din vecini constant. Găinile s-au nărăvit la mâncat ouă, curând le vom tăia pe toate și-o vom lua de la capăt în primăvară.

# Conexe. Tânărul vecin R ne ajută în continuare, am schimbat uși exterioare și ferestre și, după 14 ani, redescopăr căldura constantă în casă – avem centrală, c-au ajuns gazele și la noi. Am scos cele două boilere (prilej cu care a crescut incredibil baia), de cel pe lemne îmi pare rău, dar deocamdată păstrăm toate sobele.

E lumina caldă de octombrie gălbui-lăptoasă, cu măceșe arogant roșii și pădure virând spre galben, înfloresc tufănicile și miroase a struguri copți. Plecăm la serviciu pe întuneric, am făcut primul foc în casă pe 8 octombrie mai mult de drag, vremea e caldă și încă n-a căzut prima brumă. Abia aștept să revenim la ora de iarnă.

Niciun comentariu:

:-D