Like?:)

luni, 18 martie 2013

Realizări, constatări, observaţii

Cum a fost ultimul sfârşit de săptămână înaintea echinocţiului şi, bonus, luna în creştere, ne făcuserăm planuri măreţe pentru grădină, cu pregătit straturi şi plantat ceapă şi usturoi, cu pus salată, ridichi şi alte minuni; n-a fost să fie, pământul e ud şi se face mingiuţe când vrei să-l mărunţeşti. A apucat domnul meu să întoarcă cu furca oareşce suprafaţă sâmbătă dimineaţa, că-n rest: frig vânt ploaie şi 3 cm de zăpadă duminică la prima oră. Am apucat să punem – mai mult eu, că domnul meu doar asistă – creson şi coriandru ca barieră antiţânţari, apoi două bucăţi cu salată verde şi roşie, ridichi albe lungi şi ridichi roşii grăsunele, mărar, crăiţe şi gălbenele – toate într-o sublimă devălmăşie, că monocultura nu-i specifică naturii.
Spre diferenţă de alţi ani, acum n-am mai săpat deloc, doar am răvăşit pământul cu furca, am lăsat poteci mai generoase pe care nu le-am atacat în niciun fel - bălăriile au şi ele rostul lor, aşa că le-am lăsat lor aceste spaţii. (Constatare empirică – în astă primăvară, ceapa, usturoiul, prazul, morcovii, ţelina şi păstârnacul ratate la scos au crescut fain şi ne-au asigurat pe masă verde timpuriu din producţia personală.)
În restul vremii - îndeletniciri casnice se sfârşit de săptămână, curăţenie în maşină, strâns sălciile tăiate, continuat operaţiunile greblat şi strâns diverse chestii răsărite pe moșie după topirea zăpezii, curăţat responsabil boilerul pe lemne şi coşul aferent (şi, implicit, deparazitatul ulterior al băii), comis număr nou la poartă, eliberat locul de somn al câinilor (urmează să facem și ordine acolo, într-o zi).
Am făcut și câteva ture de inspecție vigilentă în urmă cărora am constatat că:
- timijanul, pătrunjelul și ţelina de frunze sunt verzi și cresc frumos
- leuşteanul a apărut timid în zbenghiuri roşcate, la fel şi nişte bujori puşi anul trecut de care uitasem
- bradul mutat a crescut considerabil în iarnă
- evoluează vertical scaieţii vineţi, stufurile de miozot, vinca bicoloră, liliacul şi bobocii rodonelului
- Hepatica transsilvanica (din perenele de la plant-shop de astă toamnă) are doi boboci bleu-mov, o primulă a înflorit în albastru electric şi brânduşele şatirate alb-mov încep să se deschidă
- compostul nostru e minunat, fie sub formă de chestii uscate-hârtie, fie de hârtie udă atunci când plouă.
Şi-am mai pus de o tură de răsaduri – vinete, regina nopţii, busuioc verde şi mov, tutun, castraveţi.

8 comentarii:

Anonim spunea...

dar cu tutunul ce faceti?

simf spunea...

@Martha - experimente:) cica stavileste pirul, e bun la tratamente pentru plante, eventual de fumat. oricum, planta de tutun am vazut doar in poze.

cristina spunea...

dar cresonul??? cresonul cum il folosesti? ca am si eu, a crescut lungulet in ghiveci, dar nu stiu ce sa fac cu el.
numarul de la poarta din ce vi-l faceti?

simf spunea...

@cristina - cresonul il folosim in salate, mai mult pe post de condiment, e usor iute. dar merge minunat salata de creson langa omlete. numarul l-a amenajat domnul meu prin decuparea unor table pe care erau scrise diverse (tablele nu stiu de unde le-a agatat, dar presupun ca de la firma de fier vechi)
eu as scoate ghiveciul cu creson afara, intai la adaptare, apoi lasat si noaptea.

Brindusa spunea...

Simona frunzele de tutun sunt bune de pus in cuiburi la gaini contra paraziti:-) fac o treba foarte buna si te scapa de multe rele:-)

Unknown spunea...

Buna, imi place foarte mult blogul tau si vreau sa stiu daca te intereseaza sa facem schimb de linkuri: www.ditoate.com .Eu te-am adaugat deja , si astept raspunsul tau. Multumesc anticipat.

simf spunea...

@Brandusa - mersic, nu stiam (dar ma gandeam eu ca e musai sa fie tutunul foarte util la casa omului)

@ditoate - adaugatus (pentru ca m-am distrat)

Anonim spunea...

You could definitely see your enthusiasm in the work you write.
The world hopes for more passionate writers like you who are not
afraid to mention how they believe. At all times follow your heart.

:-D