Like?:)

marți, 21 septembrie 2010

Schimb confort urban pe libertate rurală (45). Septembrie mai pe final

Toamna deja a venit iar evenimentele se desfăşoară pe derulare rapidă că-mi vine uneori să mă întreb cum încap atâtea într-o singură zi.
Am scos usturoiul, şi el e tot esenţă, cam 500 g, şi cimbrul, care miroase divin. Cimbrul l-am agăţat la uscat „la lemne”, iar colierul de ardei iuţi – în locul de masă, ca decor funcţional. Mai sunt ardei de toate felurile şi culorile, îi vom culege mai târziu, cu restul de roşii sau viitoarele gogonele, ele ştiu când şi dacă se vor coace. Spun restul pentru că am scos deja plantele care nu aveau încă rod (nu m-am lăsat impresionată de galbenele lor flori). A fost demarată operaţiunea „culesul pomilor”; de prune, de mere şi de motani negri. Prunele s-au transformat în zece borcănele de gem, merele au fost fie puse în lădiţe, fie rase şi puse la congelator, iar motanii sunt pretutindeni simultan, că doar acesta le e rostul.
Domnul şi stăpânul meu a cumpărat un butoi mare din plastic albastru şi o maşină de tocat mere (neagră, din tablă), vrea el să facă ţuică. Cu mâinile proprii, dublu distilată. Eu spun răutăcioasă că-i vor ieşi vreo 300 ml, el zice că mai mult. E jucăria lui pe care o privesc cu mirare aşteptând cu nerăbdare momentul distilării: să văd eu cum are loc miracolul chimic. Până atunci urmăresc cu interes şi adulmec cum se transformă amestecul de zmeură, zahăr şi alcool într-o băutură gen lichior, preparată tot de Răzvan într-o damigeană de 5 l prevăzută cu dop din cocean de porumb + bucată de ziar. Strugurii de toamnă încă nu-s copţi, dar abia aştept momentul, îi vom face must.
Vişinii s-au scuturat deja, sălciile au îngălbenit, tufănelele au boboci, perele se coc, gutuile sunt tare făloase, nucile stau să se desprindă din rochiţele lor oliv, iarba a început să foşnească a uscat, iar vântul deja şuieră prin pădure.
Au început iar să coboare căprioarele, au apărut focuri pe dealuri, („focuri se-aprind din deal în deal...” - Mircea Micu), miroase a curat, a pământ, a toamnă încă verde.
Sunt nerăbdătoare să văd ce se întâmplă până la 1 noiembrie, să prind la faţa locului un ciclu complet al naturii. Când ne-am mutat, era deja frig, ploua, frunzele din pădure erau căzute, legumele şi fructele culese. Ştiu că oricum mă voi mai minuna măcar un an de-acum înainte, pentru că au fost atât de multe imagini, de informaţii încât sigur numeroase mi-au scăpat, dar în fiecare dimineaţă mă uit cu nesaţ să văd ce s-a mai schimbat.
Sunt avidă de toamnă, mă bucur s-o văd, s-o miros, s-o ascult, mă bucur de toamnă.

8 comentarii:

ioana spunea...

si gutui? nu se poate fara gutui. pufacioase, vorba la iaurtul ala.

simf spunea...

@ioana, sunt si gutui: "gutuile sunt tare făloase"

ioana spunea...

a, nu, nu asa, trebuie ceva despre cum miros ele cand le pui la fereastra. eu sunt cu mirosul, ca nu vad prea bine. deci nu se accepta partea cu gutuile.

simf spunea...

@ioana, fi-va si miros de gutui la ferestara sau pe tapsan de soba. dar deocamdata sunt verzi, pufoase si inca nu miros.

vic spunea...

tu bati cimpii cu gratie, baza se vede ca e razvan, care se gospodareste: brava, asa se face, da-i cu visinata, da-i cu zmeurata, si tuica chiar asa, trasa de 2 ori.
poze cu alambicu'?

nu-s bune merele la congelator, poti incerca sa usuci prune dar nu stiu daca tin fara sa fie afumate. mai bine prune la congelator.

din mere si gutui si pere se fac pireuri la borcan, ideale iarna de pus intre blaturi. sau peltea din mere si gutui.

nu se pune harpagic toamna sa iasa primavara?

simf spunea...

@vic - fac si io ce pot:) oricum tuica nu-mi place, bauturile dulci la fel... ce face el acolo e de amorul artei din punctul meu de vedere. alabmic evident ca n-avem (ma intreb cum de pot dormi noaptea cu asta lipsa!), va imprumuta de la un vecin.
merele puse pentru placinta la congelator sunt ok, am mai pus si-au fost faine.
peltea&comp - in afara de faptul ca nu-mi place sa stau in bucatarie, n-am nici cand o buna perioada de-acum inainte.
arpagic? pus toamna? ma documentez, nu stiu deocamdata.

vic spunea...

aveti mare grija la calitatea metalului alambicului, altfel rezultatul e toxic.
trebuie sa fie cupru pur, auzi?

am zis cupru nu aur. :-(

simf spunea...

@vic - io n-am vazut decat alambic din cupru pana acum. mai exista si alte feluri?

:-D