Like?:)

miercuri, 22 noiembrie 2017

Învăţământul românesc în gimnaziu la începutul mileniului, prin ochii unui părinte. III

Mâncătoria între profesori și lipsa de respect
Se spovedeau elevilor mvai ce mi-a făcut aia!, se bârfeau reciproc în fața copiilor, de la catedră, în timpul orelor, în loc de predare. Aici cea mai ză best a fost profa de biologie, țață de mahala standard. Profa de română cu fusăi, mersăi folosite aiurea și cu impunerea de a ști comentariul literar pe dinafară, cu pretenții de mare duamnă care imediat punea mâinile în șolduri ca să-și argumenteze spusele. Elevi umiliți, bullying de-a dreptul, să-ți tot fie drag la școală. Băile vechi erau crunt de murdare (stând lângă școală, fetele vedeau acasă în pauze), fără apă caldă săpun etc., ce atâta risipă, dar cu termopane noi, cum e și firesc.

Manuale jalnice și programă majoritar inutilă
Manualele erau în mare parte crunte; cele de biologie - făcute de niște oameni care voiau, probabil, să arate cât de docți sunt ei, pline de termeni de neînțeles pentru un copil de gimnaziu și într-o limbă care-mi umplea mie gura cu gust de rumeguș. Chimia... un fel de limbă străină la care iei oricum 10. Programa de lecturi era de-a dreptul neatractivă, frecvent expirată/perimată moral (nici măcar eu n-am reuşit să recitesc Cireşarii). Ce nu e-n manual nu există, n-are rost să citești, ce-i aia Harry Potter? Dar studiem întâi Baltagul, le spunem copiilor că e de la Miorița citire și, mai încolo, așa, când ne trece, băgăm și Miorița, să fie. (Mură-n gură la trigonometrie, nu cumva să înveţe elevul să gândească și să deducă logic - ar fi fost un precedent periculos.)
De nenumărate ori am căutat manualele noastre - la analiză matematică a fost chiar al sor-mii, că și-al meu era prost (Chiar, la ce naiba o fi necesară analiza matematică în liceu? Sau algebra superioară. Niciodată nu mi-au folosit acele informații după ce-am terminat, dar mi-au fost de folos informațiile de la desen tehnic și rezistența materialelor. Da, materii tehnice, știu, dar dacă n-am mers la Poli mă iertați). Lecţii stufoase şi pline de informaţii inutile, chiar contradictorii (în două manuale alternative), unele scrise de oameni care păreau că scopul lor era nu să-i învețe pe elevii, ci doar să arate cât de culți în cap sunt ei.
Și auxiliare, prea multe auxiliare, prea multe teme, prea stufoasă materia, prea pat al lui Procust pentru minți curioase. Un fel de pune-i copilului un ghiozdan cât mai greu în spate, să fii sigur că nu mai poate deschide aripile să zboare.

2 comentarii:

cristina spunea...

Fraza din final rezuma perfect tot ceea ce si de ce se intampla cu invatamantul. Perfect! Pai ce sa faca cu copiii destepti - viitorii adulti responsabili, care sa stie de capul lor? Nu mai bine ii fac prosti, bolnavi, dar multi, capabili de munca bruta si fara pretentii?

mikaela spunea...

Nu trebuie sa fii destept,nu trebuie sa ai cultura generala,nu trebuie sa ai nimic,decat bani sa cumperi diplome,atat.Daca diplomele obtinute nu iti prea folosesc,cu atat mai bine,abia cresc sansele de a produce coruptie,te agati de ce poti,de relatii,de obligatii(ale altora),faci compromisuri,dai bani,si obtii si un loc caldut.
Daca vrem sa privim sincer,beneficiari ai acestui sistem sunt pe banda rulanta.Unii dintre acestia ajung la catedra,formeaza tinere vlastare.
Scoala romaneasca te invata razboirea,nicidecum competitia cu tine insuti,impuscatul notei ,dar o nota neaparat mai mare decat a colegului,trebuie sa il depasesc.Tot scoala te invata si indiferenta,individualismul(nu spiritul de echipa)-stam incolonati,nu ne privim in ochi,nu vorbim unii cu altii(suntem separati daca susotim,comunicam,ne ajutam ,poate ne mai si jucam,ca doar suntem copii).Te invata si mimarea,ipocrizia-nu se cade sa faci galagie in ora,sa intrerupi educatorul,dar educatorul barfeste in prezenta copiilor,uneori chiar ii foloseste pe copii ,implicandu-i in tot felul de lupte cu alte cadre didactice ,in tot felul de diversiuni...

:-D