Like?:)

joi, 15 aprilie 2010

Introspecţii variabile


Leapşa asta e făcută pentru mine. Sau nu, dar mie aşa mi se pare. Sau vocile din capul meu bat câmpii cu graţie. Cu drag o dau mai departe lui Papabembe şi cui i se mai pare faină.
- În copilărie ai avut prieteni imaginari?
Da, am şi acum unii noi, Romulus şi Remus J.
- Primul roman citit.
“Baltagul” cred, în clasa I, soră-mea îl avea pe noptieră, la categoria “lecturi obligatorii”.
- Care este citatul antic pe care îl foloseşti cel mai des?
“Nicio minte de calitate nu e scutită de un dram de nebunie.” - Aristotel
- Ai furat vreodată o carte? Dacă da, care?
Da. …
- Ai cumpărat vreodată o carte pe care să vrei s-o dăruieşti şi ai păstrat-o?
De câte ori… Prima dată a fost vorba de “Cartea cu Apolodor” a lui Gellu Naum. Am ales-o din librărie pentru ziua de naştere a unei fetiţe din vecini şi pentru că nu voiam să-i mai duc cartea am refuzat să mai plec. Mama a venit cu întrebări suplimentare, a aflat ce şi cum şi mi-a promis că-mi cumpără şi mie una a doua zi. Am fost şi la petrecere şi mi-a cumpărat mama şi cartea…
- Care era cartea ta preferată la 10, 20, 30 de ani?
La 10 cred că “Yvain cavalerul cu leul” - Chretien de Troyes (am căutat pe net autorul), la 20 – probabil Cezar Petrescu – “Omul din vis”, la 30 – Borges, nuvele. Şi la 40 Bora Cosic – “Rolul familiei mele în revoluţia mondială”.
- Dă două citate din cărţile copilăriei.
“Mi-e dor, mi-e dor, mi-e tare dor de fraţii mei din Labrador” (Gellu Naum, “Cartea cu Apolodor”) şi “Fenomenal, două păpuşi albastre cu rochii de voal” (Anamaria Smigelschi – “Luna Betiluna şi Dora Minodora”, dintr-o copilărie mai târzie).
- Ce autor apare cel mai des la tine în bibliotecă?
Ups… Eliade? Eco? Borges? Frank Herbert?
- Din ce carte ai mai multe exemplare?
Nu-i corectă întrebarea asta! “Craii” lui Mateiu, “Familia Addams”, “Memoria focului” – Galeano, Aristide Ionescu – “Semper fidelis”, “Tarot”– Eileen Connolly şi nu mai spun!
- De ce personaj de ficţiune eşti sau ai fost îndrăgostit în secret?
De Micul Prinţ, de Căpitanul Ion, de Yvain…
- Ce carte ai citit/recitit cel mai des?
Sven Hassel, “Familia Addams” şi seria “Dune” – Frank Herbert.
- Care a fost cea mai proastă carte citită anul trecut?
De multă vreme nu mai termin cărţile proaste. Am început mai multe, dar n-am terminat niciuna.
- Care a fost cea mai bună carte citită anul trecut?
Varujan Vosganian – “Cartea şoaptelor”.
- Dacă ar trebui să obligi pe cineva, spre binele lui, să citească o carte, care ar fi aceea?
Subiectivă întrebare, răspuns pe măsură. Acum mi-ar plăcea să oblig pe cineva anume să citească Ilf şi Petrov, Păstorel Teodoreanu, Cornel Udrea…
- Cine ai vrea să câştige Premiul Nobel pentru Literatură?
Un român, că nu-s naţionalistă degeaba, şi de preferinţă un român din România. Probabil Suedia o va propune pe Gabriela Melinescu…
- Ce carte ţi-ar plăcea să vezi ecranizată?
Biblia, în regia lui Mel Gibson.
- Descrie visul cel mai straniu care să fi inclus un autor, o carte sau un personaj literar.
După ce-am citit “Cartea iad” a lui Frabetti am visat o bibliotecă-labirint în care urma să trăiesc veşnic.
- Care e cartea cea mai puţin cultă pe care ai citit-o ca adult?
Un volum despre cultura ciupercilor.
- Care e cartea cea mai dificilă pe care ai citit-o?
Biblia.
- Ce carte n-ai putut până acum s-o termini de citit?
“Pendulul lui Foucault” a lui Eco. Şi zău am încercat de nenumărate ori.
- Preferi autorii francezi sau ruşi?
Ruşi.
- Ce autori consacraţi (străin/român) n-ai reuşit să citeşti şi uneori ţi-e teamă să recunoşti asta?
Iară ups… Balzac şi Sadoveanu. Dar şi cu ei m-am luptat să-i citesc.
- Ce preferi, Shakespeare, Milton, Villon sau Chaucer?
Villon. Sau Shakespeare. Sau în funcţie de starea de spirit.
- Ce te deranjează cel mai mult în timp ce citeşti?
Greşelile din text, de la virgule între subiect şi predicat la traduceri proaste.
- Poezie, proză sau eseu?
Proză. Şi eseu. Şi uneori poezie.
- Nuvele, povestiri, schiţe?
Proză să fie!
- Non-ficţiune?
O, da.
- Care e romanul tău favorit?
Azi? Radu Tudoran – “Fiul risipitor”, pentru că mi-e dor s-o recitesc.
- Scriitorul favorit?
Acum Borges.
- Ce scriitor străin şi ce scriitor român crezi că sunt supraevaluaţi?
Nu daţi!!! Coelho şi Cărtărescu.
- Ce citeşti acum?
Adrian Marino – “Jurnal”, o antologie despre Corbul lui Poe, Al Th Ionescu – “A(l)titudini culturale”.
- Caţavencu sau Kamikaze?
Amandouă nu se poate?
- Cumperi cărţi din colecţiile Jurnalul, Adevărul etc.?
Nu. Cred c-am cumpărat vreo două pentru că ce aveam eu erau exemplare prea obosite. Însă am cumpărat de la Cotidianul. A, şi mai cumpăr ghidurile National Geographic de la Adevărul de vineri. Se pun şi ele?
- Îţi plac desenele animate? Dacă da, care?
Da. Cele cu coiotul şi struţul şi mai erau unele ruseşti, cu “zaieţ na pagadi” sau ceva de gen. Şi clasicele filme Disney, când am chef de ele.
- Joci ceva?
Cărţi.  Şi mă joc.
- Rock sau simfonie?
Rock simfonic.
- Mergi la teatru, operă, balet, filarmonică?
Rar, rar, deloc (urbea noastră n-are balet), dacă-mi place ce e în program.
- În ce carte a unui scriitor român contemporan te-ai regăsit?
În “Tinereţile lui Daniel Abagiu” a lui Cezar Paul-Bădescu. Am fost colegi de clasă doi ani de liceu.
- Câţi scriitori cunoşti personal?
N-am făcut o statistică. 50? 60?
- Crezi că ai putea scrie o carte?
Mediocră? Da. Bună? Nu.

2 comentarii:

ajnanina spunea...

ma alatur in recitirea ,,Fiului risipitor"...
nu cu aceeasi fascinatie pe care o aveam in tinerete, dar a ramas ceva...

eu mi-as fi dorit sa nu o citesc atunci, ci abia acum.

simf spunea...

@ajnanina, am citit-o amandoua deja, dar putem acum s-o recitim impreuna:)

:-D