Like?:)

joi, 22 septembrie 2011

Schimb confort urban pe libertate rurală (163). Semințe, experiențe, teorii

Pentru ultimul capitol al înzestrării copilului nr. 1 pentru plecat în lume la București, am fost la shopping în hipermarketuri, prilej cu care am vrut și eu, ca tot omul precaut, să cumpăr ceva plicuri cu semințe. Stupoare: La Praktiker n-au primit încă, doar bulbi de flori de primăvară; am fost surprinsă – neplăcut – și dezamăgită. Dar am găsit multe-multe la Brico Store, din care am luat (selectiv, că memoria așa e): busuioc roșu, rucola, ardei iuți cireașă, roiniță, călțunași, gura leului, ochiul boului, portulace, crăițe, bănuței, limba mielului, gălbenele, echinaceea, șofran și alte plante indispensabile la casa omului. Cu acest prilej declar deschisă semințiada 2011-2012 și refuz să mă gândesc cât au costat.
La capitolul acumulare experiență agricolă, am mai aflat ceva: misterul pentru care conopidele noastre (multe, multe, că am făcut răsaduri dintr-o jumătate de plic de semințe) n-au legat rod e simplu: după ce apare primul semn de rod-inflorescență, se leagă frunzele deasupra ca să se formeze delicioasa căpățână albă. La noi s-au făcut nenumărate inflorescențe minuscule, fiecare cățărată pe propria tulpină, viguroasă, prevăzută cu frunze generoase care, trebuie să recunosc, au un aer spectaculos. Nu le-am legat că n-am știut, dar experiența îmi va fi utilă pe viitor, nu știu care viitor, că oricum nu vreau să mai pun conopidă prea curând.
Amenajările interioare și exterioare sunt în stand by din motiv că domnul meu are un nou hobby: merge și sâmbăta și duminica la serviciu; partea bună este că proiectele deja demarate prin ograda personală trăiesc; la casă&curte, un proiect finalizat nu mai are viață, treci cu privirea peste el, devine peisaj rutinat. Cum îi spuneam și Cristinei, să ne bucurăm de dezastrul produs de amenajările generatoare de confort sporit; după ce se termină, devin dreptul nostru și totul pare a fi fost acolo dintotdeauna.
Cerul se încruntă mai mereu dar nu dă strop de ploaie, cele trei picioare ale fiecărui scaun tradițional ies cu spor, că s-a uscat lemnul (domnul meu le amenință că le prinde cu niște negrese dacă nu se potolesc) și de nicăieri au apărut niște flori de gura leului grena-mov. Eu n-am plantat (că nu m-am gândit), moștenite nu sunt, că anul trecut nu au înflorit și-n plus au apărut pe locul unde foștii proprietari depozitau lucerna, așa că nu pot decât să le încadrez în flora spontană.
N-am demarat strângerea recoltei (estimez că o jumătate de zi ne va fi cam de-ajuns), n-am pus butași de trandafir (oricum vor trebui mutați și cei existenți, încă nu ne-am hotărât când și unde), n-am completat stolonii (e pământul iască, întâi să plouă), dar sunt în acumulări teoretice: citesc despre permacultură, agricultură sustenabilă, cultivarea legumelor, irigarea cu picătura, mulcire și agricultură de subzistență. Am făcut eu și cursuri de bibliotecar cu ani în urmă doar ca să aflu ce și cum e cu clasificarea zecimală...

5 comentarii:

Dani P. spunea...

Asta cu conopida n-o stiam nici eu. Anul trecut am avut citeva rasaduri cumparate - nu le-am legat si au facut capatina mica, ca pumnul. Stiu, ca nu se face bine, cind e seceta, ii place racoarea.
Broccoli ai avut ? E mult mai usor de cultivat si da mai multe recolte succesive .
Cu semintele toti gradinarii facem la fel - e o boala . Ti-am scris si la mine, la comentarii, daca vrei, iti trimit seminte de nalbe .
Spor la citit !

simf spunea...

@Dani - am broccoli, dar l-am plantat la inceputul lui iulie si e mic si amarat. mai pun si la anul, oricum
cochetez cu nalbele, dar zau daca am unde sa le pun! proprietatea noastra e inconjurata de pomi fructiferi, gardul e din scanduri de fag dese si-i umbra mai peste tot. analizez pentru eventuale solutii (vreau si glicina, gutui japonez si alte minuni). multuemsc pentru intentie, tinem legatura.

cristina spunea...

eu m-am tinut tare, n-am luat decat o punga de bulbi de lalele. la ce santier e in juru-mi, nici nu mai stiu unde mi-am pus semintele de le mai am, asa ca momentan ma abtin de la cumparaturi, ca ai sa vezi ca nici la mine nu e soare mai pe nicaieri.

irenadaiana spunea...

ha, bravo sis. eu inca mai am plicuri nedesfacute de anul trecut(rusine mie) iar la Kaufland sunt la fel doar bulbi de lalele si alte bulbucate. conopida n-am pus , in schimb am pus brocoli. A crescut maaaaaare si frumoooos , cu niste frunze de un verde argintiu albastriu metalizate parca si le place puilor la nebunie ca inflorescente n-a facut deloc. :)Prazul e cam cat o ceapa mai rasarita nitel , capsunile cred ca s-au pierdut definitiv in buruieni , ruccola s-a facut o minunata tufa invaziva dar n-o agreaza nimeni (poate tot la pui sa ajunga - eu ii cresc sanatos cu produse naturiste :) :) :) - si cred ca o sa simplific gradina cu un gazon pe placul lui M. spor la demarat proiecte - nu-i asa ca e placut cand incepi ceva nou? :) :) :)

simf spunea...

@cristina - oricum eu am luat startul prea devreme.

@daiana - si eu am plicuri nedesfacute de anul trecut, dar ce conteaza, improspatam stocul. ii tin pumnii lui m. sa aiba si el un pic de gazon acolo.
planurile pentru un proiect? pai asta e partea ce mai faina!

:-D