Like?:)

luni, 14 octombrie 2019

Fugiți de-acasă, ediția septembrie 2019. 10. Vama Veche. Mangalia. Constanța


Am fost cazați, în toată perioada, la o pensiune de pe ultima uliță din Vama Veche (lângă Sandalandala), unde din curte până în mare aveam cel mult 50 m, iar cafeaua de dimineață se bea pe terasă cu marea-n ochi și-n urechi, cu răsăritul timid față-n față. Frumoasă zona, frumoasă plaja goală, frumoasă marea, dar mare dezamăgirea.
De la chestiile meschine de la pensiune (lumină chioară, un scaun/o veioză la două persoane, mic dejun la limita comestibilului), la mizeria de pe plajă – sunt coșuri de gunoi colorate diferit, pentru colectare selectivă, dar în Vamă nu se poartă, chiar dacă e legal obligatoriu (gunoiul se ia vinerea, de-a valma) – de când am ajuns, luni, la pensiune, până vineri, pubelele pline au stat la poartă.
Prețurile sunt prohibitive și în extrasezon, e mai ieftin să mergi în Mangalia să mănânci la restaurant, pe plajă nelipsiții pirați, mai toate magazinele închise, iluminatul stradal de pe faleză oprit.
Ce mi s-a părut fain: în ultimii ani, multe persoane s-au mutat din orașe mari în Vama Veche și locuiesc acolo continuu, unii au pensiuni, alții sunt mai boem-artiști, iar satul parcă trăiește mai intens.
Ne-am plimbat pe plajă, ne-a udat marea, vreme de bălăceală n-a fost (a bătut vântul), domnul meu a făcut o baie în piscină, ca să nu poată spune că a fost la mare și n-a bifat și el o baie.
Mangalia e sufocată de mașini, nici localnicii nu au unde să le parcheze, mă gândesc cu groază cum o fi în sezon. Am fost la cimitir (bunicii domnului meu) și ne-am plimbat puțin prin el - că dacă vrei să vezi istoria unui loc trebuie să mergi prin cimitir. Greci și lipoveni, români și evrei și, ce mi s-a părut cel mai straniu, un loc cu morminte pentru copii, mici (cam 1 m lungime) - la fel și în cimitirul musulman, unde e un amestec de opulență cu modestie, cripte din marmură sau simple pietre calcaroase roase de vreme.
Faleza e plină de clădiri, a apărut un dig nou, am fost la Muzeul Naval – după cel de la Varna e o glumă proastă -, am mâncat shuberek cu ayran. (La Balcic, în grădinile reginei erau smochine coapte. În Mangalia, în piață – 25 lei kg.)
Am ajuns și la Constanța pentru că, se știe, drumul cel mai scurt către casă trece fix pe unde vrei tu. Am revăzut Plaja Modern – parcă neschimbată din anii copilăriei, esplanada, am bătut un pic la pas orașul, am fost în Piața Griviței (de unde am plecat cu pepeni mici pentru murături, pe la noi nu se găsesc, și roșii cu gust de Dobrogea), ne-am întâlnit cu o minune de prieten de facebook – Iulian – și cu femeea lui Elena, am băut o cafea turcească la ibric de cupru, am mâncat 1 ciorbă, apoi spre casă, 350 km, mai mult pe autostrăzi.

Niciun comentariu:

:-D